V času, ko se raznovrstnim ekranom skoraj ne moremo več izogniti, je digitalno naprezanje očesa postala resna zdravstvena težava in eden glavnih »stranskih učinkov« uporabe računalnika.

Digitalno naprezanje očesa se ne pojavlja zgolj pri ljudeh, ki večino dneva preživijo pred računalnikom (čeprav je tveganje zanje še večje), temveč je za pojav dovolj že dve uri gledanja v ekran dnevno. Ker pa se nas veliko le stežka »odlepi« od ekrana, ne zgolj v službi, si ta težava zasluži malce bolj podroben pogled.

Simptomi digitalnega naprezanja očesa
Najpogostejši simptom digitalnega naprezanja je vsekakor utrujenost očesa, vendar pa ta ni edini, simptomi pa včasih sploh niso neposredno povezani z očmi. Dolgotrajna izpostavljenost ekranu tako lahko povzroči še naslednje težave:
– glavobol,
– bolečine v vratu in ramenskem predelu,
– razdražene oči,
– srbeče ali pekoče oči,
– bolečine v hrbtu,
– zamegljen vid,
– splošno utrujenost ter
– pretirano solzenje.

Učinki digitalnega naprezanja oči na našo storilnost
Kdor se je že srečal z zgoraj opisanimi simptomi ve, da je storilnost ob teh težavah manjša kot običajno, raziskave pa so pokazale, da je storilnost človeka, ki ga muči digitalno naprezanje očesa, manjša za približno petino. Če se na delovnem mestu spopadate z veliko količino dela, je dodaten čas za računalnikom najverjetneje slaba izbira. Raje poskrbite za manj naprezanja oči in s tem povečajte delovno storilnost, saj se boste pri svojem delu bolje počutili.

Kako se boriti?
Če na delovnem mestu večino časa preživite za računalnikom, se zdi, da je digitalno naprezanje očesa nekaj, čemur se ni možno izogniti. Vendar pa lahko z nekaj napotki stanje precej izboljšate ali se celo povsem znebite digitalnega naprezanja oči.

Redno razbremenite oči
Redni premori med delom so eden najboljših načinov, kako razbremeniti oči. Včasih kar pozabimo odvrniti pogled od ekrana, zato si nastavite opomnik na telefonu ali računalniku, ki vas bo vsakih 20 minut dela opomnil, da za (vsaj) dvajset sekund pogledate stran od računalnika in sprostite oči s pogledom v daljavo. Tako boste razbremenili oči od napreznja pred ekranom.

Položaj za pisalno mizo
Za oči in celo telo je najbolje ekran postaviti malce nižje od višine oči, tako da je malce nagnjen navzgor, razdalja od oči do ekrana pa naj ne bo manjša od pol metra. Poskrbite tudi za pravilen položaj na pisarniškem stolu, na katerem sedite z vzravnanim hrbtom, koti med zgornjim in spodnjim delom telesa ter v kolenih pa naj bodo čim bližje pravemu kotu.

Odsev
Eden najbolj motečih dejavnikov pri delu z računalnikom je odsev na ekranu. Svoje delovno mesto si prilagodite tako, da v njem ne bo odsevov močnih virov svetlobe, kot sta pisarniška razsvetljava ali močan vir dnevne svetlobe. Če se odsevu ne morete izogniti, pa lahko za računalniški ekran uporabite poseben filter proti bleščanju.

Očala za računalnik
Podobno kot sončna očala ščitijo naše oči pred UV žarki, so na trgu na voljo očala, ki naše oči razbremenijo napora gledanja v računalniški ekran tako, da nevtralizirajo bleščanje in povečajo kontrast ter tako olajšajo delo z računalnikom uporabnikom, ki morajo v ekran gledati dlje časa. Vendar pa so tovrstna očala bolj primerna za administrativna dela in manj za grafične oblikovalce, saj malce popačijo barve.

Če ste se prepoznali v zgornjih simptomih, ste morda že postali žrtev digitalnega naprezanja oči. Skušajte omiliti posledice z upoštevanjem zgornjih nasvetov, če pa se stanje ne izboljša, pa ne bo odveč tudi pregled pri oftalmologu. Ne trpite več v tišini, kajti tudi za to težavo se najdejo rešitve.